Dag zes en zeven - Reisverslag uit Hirado, Japan van Marianne Bootsman - WaarBenJij.nu Dag zes en zeven - Reisverslag uit Hirado, Japan van Marianne Bootsman - WaarBenJij.nu

Dag zes en zeven

Blijf op de hoogte en volg Marianne

07 April 2014 | Japan, Hirado

Gisteren ben ik naar de matsuri geweest. Het was koud! Ik had een laagje extra aan moeten trekken. Eigenlijk viel de kou in eerste instantie mee (op een uitkijkpunt na waar we eerst zijn geweest: zie zonsondergang foto’s). Maar later, toen we oesters aan het grillen waren, begon ik het echt koud te krijgen. Ook al zat ik toen bij een lekker warm vuurtje. Maar goed.
De matsuri zelf was heel mooi. Jammer genoeg was de sakura al bijna uitgebloeid, maar dat viel in het donker toch niet op. Het ging trouwens vooral om de lichtjes. Het was er heel erg mooi versierd, alleen niet geschikt voor hakken. Die ik natuurlijk droeg…. Ook was het moeilijk te zien waar je liep door al die lichtjes, aangezien ze nogal verblindend waren. Maar het was erg mooi en ik ben blij dat ik het heb gezien.

Aangezien ik gisteren mijn vertaalwerk af had, ben ik vandaag aan mijn nieuwe vertaal-opdracht begonnen. Dit is een boek over de stukken in het museum en het handelshuis. Deze teksten zijn aanzienlijk moeilijker en ik heb dan ook minder gedaan dan de afgelopen paar dagen. Het is heel moeilijk omdat er woorden in staan waar in het Engels of Nederlands geen woorden voor zijn, omdat namen aparte lezingen hebben, en omdat ik het zo moet vertalen dat iemand die helemaal niks van Japan/Hirado/de VOC af weet ook begrijpt wat het allemaal is. Zo heb je namelijk clans die verschillende namen hebben, met leden die andere namen aannemen om het nog eens simpeler te maken, enzovoorts.
Dit was het voor vandaag. Van de week meer. Welterusten xx

  • 08 April 2014 - 09:29

    Linsey:

    Het kan daar snel afkoelen, he? Dat onderschatte ik soms ook. Maar leuk dat het festival toch door ging.

    Ik had ook zo'n bloedhekel aan die miljoenen clan titels en namen haha.

    Werk ze :)
    xx

  • 08 April 2014 - 09:54

    Marianne Bootsman:

    Ja verschrikkelijk he!
    Op het moment schrijf ik elke keer als ik een naam tegenkom de kanji en uitspraak op, zodat ik niet steeds iedereen hoef lastig te vallen haha
    En ik kom ook steeds kanji combinaties tegen die niet eens in mijn jissho staan (ook niet in het oud-Japans gedeelte)!
    Maar nog een half uurtje en ik heb weekend :)

    En ja, ik stuur dit tijdens kantooruren haha
    Ik kreeg de afgelopen paar dagen steeds te horen dat ik het rustig aan moet doen,
    dus ik dacht ik ga ff mijn mail checken :P

    xx

  • 08 April 2014 - 11:00

    Linsey:

    Doordeweeks weekend hebben is raar, he? XD Nog bijzondere plannen?

    Ik zat ook vaak mijn mail te checken of het nieuws ofzo. Even wat anders dan vertalen haha. Zit je eigenlijk op de handelspost of in het Matsura museum?

    xx

  • 08 April 2014 - 17:47

    Marianne Bootsman:

    Handelspost
    En is er iets leuks te doen in de buurt?
    Ik zat te denken aan een rondvaart ofzo?
    heb jij dat gedaan?

  • 08 April 2014 - 20:52

    Linsey:

    Dat zouden we eerst wel gaan doen maar is uiteindelijk niet doorgegaan. Voor de rest is er niet echt iets bijzonders wat ik kan bedenken.

    Je kan met de bus naar Sasebo (40 minuten) Het heeft een wel leuk overdekt shopping gedeelte.

  • 09 April 2014 - 10:14

    Marianne Bootsman:

    haha
    Ik heb vandaag gelopen
    En dan bedoel ik ook echt ver....
    Al was de rit terug zo om ><
    Ik ben met een omweg over de Hirado brug gegaan (die rode),
    en toen maar doorgelopen
    Op een gegeven moment wilde ik weer terug, toen heb ik een uur op een bankje zitten lezen,
    wachtend op de bus...

  • 09 April 2014 - 14:55

    Linsey:

    T/m over de brug!? x_x

    Je hebt trouwens ook nog Ikitsuki (生月島) in de buurt. Dat is een klein eilandje verbonden met Hirado met een brug. Het heeft een groot Kannon beeld en het uitzicht vanaf 長瀬鼻灯台 is mooi. Maar volgens mij is het moeilijk met de bus bereikbaar. Okayama heeft ons een keer met z'n auto daar rondgereden.

  • 09 April 2014 - 19:36

    Marianne Bootsman:

    hm...
    Mij willen ze ook rondrijden, maar de eerste vrije dag wil ik dat niet vragen.
    Ik hoop een keer met Kondo iets te kunnen gaan doen.
    Ze had het over een dierentuin met een vriendin van haar...

  • 10 April 2014 - 08:27

    Linsey:

    Dat hebben wij ook gedaan (de dierentuin). Het is een hele leuke! Groot en je kan dichtbij de dieren komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Stage Museum in Hirado-Japan

Actief sinds 29 Maart 2014
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 5957

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 25 Juni 2014

Hirado

Landen bezocht: